Byliście kiedyś w łodzi podwodnej? Ja tak! Co prawda była to „Yellow submarine”, o której śpiewali Beatlesi, a w środku zamiast typowego wyposażenia była…. restauracja. Teoretycznie, łódź odhaczona, ale…. Dopiero Okręt podwodny B-413 pozwolił mi zobaczyć, jak na prawdę wygląda łódź podwodna.

Muzeum oceanu

To chyba najpopularniejsze (zaraz po tym z bursztynami) muzeum w Kaliningradzie. Wystawa składa się typowej ekspozycji ‘za szkłem’  oraz kilku statków w porcie, które można zwiedzać niezależnie. Najbardziej godne uwagi są radzieckie jednostki badawcze Vitiaz i Victor Patsaev, lodołamacz Krasin, trawler rybacki i okręt podwodny klasy Foxtrot B-413. W porcie znajduje się kilak wolno stojących eksponatów takich jak torpedy, miny i działa morskie.

Project 641

okręt podwodny B-413

Pierwszy okręt podwodny z napędem elektrycznym z silnikiem Diesla Project 641 (NATO „Foxtrot”) został ukończony w 1958 r. Zastąpił on okręty podwodne klasy diesel Zulu i Rome. Główną zaletą tego typu statków było to, że  mogły  pozostać pod wodą przez cztery dni bez serwisowania. Statki, których wyprodukowano 74 sztuki,  miały za zadanie  uczestniczyć w patrolach dalekiego zasięgu zarówno we flocie bałtyckiej, północnej, jak i na Pacyfiku. Ostatnie okręty podwodne tego typu zostały wycofane z rosyjskiej marynarki wojennej w latach 1995–2000. Korea Północna, Kuba i Polska również wycofały obiekty tego typu ze swojej floty.  Indie, Libia i Ukraina nadal posiadają po kilka Foxtrotów.

Kryzys kubański

okręt podwodny B-413

Okręt podwodny Foxtrot zasłynął podczas kryzysu rakietowego na Kubie w październiku 1962 r. Cztery obiekty  (B-4, B-36, B-59 i B-130) zostały rozmieszczone w okolicach wyspy. Trzy z nich zostały zniszczone przez amerykańską marynarkę wojenną za pomocą ładunków głębinowych. Amerykanie nie byli świadomi, że radzieckie okręty wyposażone są w głowice nuklearne. Osłabienie zarówno członków jak i statków skutkowało frustracją dowodzącego działaniami oficera  Valentina Savitsky’ego. Planował on wystrzelić jedną z torped w stronę  floty amerykańskiej. Sytuacja była kryzysowa, odpalenie torpedy mogło skutkować wybuchem II wojny światowej. Na szczęście Savitsky dał się przekonać do zmiany planów.

Okręt podwodny B-413 – Specyfikacja

okręt podwodny B-413
Okręt podwodny B-413  specyfikacja
źródło http://world-ocean.ru/en/submarine-b-413

Okręt podwodny B-413 – Pokój torpedowy

okręt podwodny B-413

To pierwsze pomieszczenie, w jakim znajdziemy się, wchodząc do wnętrza łodzi. Okręty podwodne Foxtrot mają sześć wyrzutni na dziobie i mogą przenosić torpedy o długości do 533 mm. W sali torpedowej B-413 znajduje się ekspozycja o sowieckich okrętach podwodnych z wraz z poglądowymi modelami tychże, film tematyczny, informacje o innych okrętach podwodnych .

okręt podwodny B-413

Okręt podwodny B-413 – Kajuty

Właz z pomieszczenia torpedowego prowadzi do korytarza pełnego ciasnych pomieszczeń mieszkalnych. W B-413  mieszkało podczas rozlokowania 80 ludzi, co patrząc na wręcz miniaturowe kabiny – musiało być bardzo niewygodne. Głównymi pokojami w tej części statku są mesa oficerska i kabiny oficerskie (kajuty i prycze sypialne dla reszty załogi znajdowały sie  między pomieszczeniem z torpedami a maszynerią).

toaleta na okręcie podwodnym

Okręt podwodny B-413 – Sekcja kontroli

Kolejnym przedziałem B-413 jest środkowa część poniżej żagla, gdzie znajduje się centrum kontroli. Ta ciasna komora jest wyposażona w sprzęt komunikacyjny, koła, dźwignie, zawory i przełączniki. Łączność radiowa utrzymywana była za pomocą urządzeń radiowych używanych do komunikowania się z radziecką kwaterą główną marynarki wojennej lub z innymi statkami. Sonar po zanurzeniu pozwalał na dokładną geolokalizację łodzi, jak i innych obiektów wokół. Kolejna kwestia to łączność wewnątrz statku – specjalna aparatura Bardzo pozwalała na  komunikowanie się z innymi przedziałami, takimi jak maszynownie i pomieszczenie torpedowe. Każdy z 3 silników Diesla i 3 silników elektrycznych ma zegar do odczytywania prędkości.

Okręt podwodny B-413 – Peryskop

okręt podwodny B-413

Kolejne schody prowadzą do wieży podwodnej z peryskopem. Za dodatkową opłatą można  pobawić się w pełni sprawnym sprzętem. Peryskop łodzi podwodnej obraca się o 360 stopni, można go przesuwać w górę i w dół, a także powiększać i pomniejszać. Zabawa peryskopem to nie tylko fun dla entuzjastów  marynistyki ale w sumie dla każdego.

Okręt podwodny B-413 – Maszynownia

okręt podwodny B-413

W końcu części środkowej znajdują się pozostałe kabiny załogi, kuchnia, stołówka pokój medyczny i toalety. Za nimi znajdują się maszynownie a. Trzy silniki Diesla i trzy silniki elektryczne napędzają trzy sześciośmigłowe silniki statku. Specyfika silnika była jedną z wad Foxtrota. Sprawiała ona,, że łódź ta była bardziej głośna w porównaniu do swoich amerykańskich odpowiedników. W tym pomieszczeniu znajdowały się też metalowe prycze, na których spała załoga niższej rangi.

Okręt podwodny B-413 – Tylne pomieszczenie z torpedami

okręt podwodny B-413

Ostatni fragment łodzi zajmuje tylne pomieszczenie torpedowe z czterema wyrzutniami. Na ścianie znajdują się  urządzeń sterujących silnikiem. Między nimi upchnięto kolejne prycze dla załogi. Schody prowadzą odwiedzających na rufę łodzi podwodnej, gdzie znajduje się wyjście do muzeum.

Okręt podwodny B-413 – informacje praktyczne

okręt podwodny B-413

Adres: Peter the Great emb. 1, Kaliningrad, Russia

Godziny otwarcia : 10:00 – 18:00. Zamknięte w poniedziałek i wtorek.

Cena: 150 – 300 rubli

oficjalna strona internetowa obiektu: http://world-ocean.ru/en/submarine-b-413

Więcej ciekawych muzeów znajdziecie w zakładce TROCHĘ KULTURY